آیین نامه انضباطی برای سالن های زیبایی چیست؟
آیین نامه انضباطی به منظور آگاه سازی کارکنان نسبت به ارزش های سالن طراحی می شود تا سطح کیفی خدمات را رو به بالا افزایش دهد و پرسنل نسبت به قوانینی که باید توی سالن رعایت کند مطلع باشند. تعریف آیین نامه انضباطی برای سالن های زیبایی را باهم بررسی کردیم در ادامه از تعریف اصولی انضباط میگوییم.
انضباط چیست؟
هرگونه اقدام، عمل و رفتاری که موجب اجراء مقررات فرهنگی، اجتماعی و ارزش های تعالی شود و هم چنین باعث بالا رفتن روحیه همکاری تیمی و نهایتاً اجراء صحیح امور محوله شود، انضباط می گویند.
تخلف چیست؟
منظور از تخلف آن دسته از اعمالی هستند که موجب اختلال و بی نظمی در سالن زیبایی میشود و در نتیجه سرعت رشد سالن رو کم میکند.
عادت ها و رفتار حرفه ای پرسنل آرایشگاه به طور مستقیم روی فرهنگ آرایشگاه تاثیر مذارد.
به واقع آیین نامه انضباطی و قوانین سالن زیبایی باید ها و نباید ها ی چهار دیواری آرایشگاه هستند، حقیقت این هستش که هر چیزی که توی سالن زیبایی رخ میدهد، خوب یا بد داخل دریافتی صندوق آرایشگاه و درآمد آن سالن تاثیر میذارد.
دونه، دونه کلماتی که توی آرایشگاه استفاده میکنید روی مشتریاتو تاثیر دارد.
میدانیم که شخصیت های مختلفی داخل آرایشگاه باهم کار میکنند ، اما چه بخواهید چه نخواهید شما و پرسنلتان به اندازه خودتان داخل آرایشگاه روی احساس مشتری نسبت به سالن تان تاثیرگذارید.
پس چقدر خوب هستش که از همان اول قوانین تان را شفاف مطرح کنید تا با پرسنلتان یک رنگ شوید و دستانتان را به هم دیگر دهید و نسبت به این قوانین متعهد باشید.
در اینجا این سوال پیش میاد که داشتن آیین نامه انضباطی چه کمکی به سالن های زیبایی میکند؟
نکته اول : اگر آیین نامه ی انضباطی مکتوب داشته باشید و آن را روز اول قرارداد به پرسنلتان دهید تا مطالعه کنند و امضاء کنند، پرسنلتون قوانینی سالن تان را جدی میگیرند و چون امضاء میکنند مسئولیت جریمه هایش را میپذیرند.
تحقیقاتی که مرکز بیزینس کوچینگ آلفا در چندسال اخیر انجام داده استظ؛ هرچیز شفاهی در سالن فراموش شدنی است و تنها چیز های میکتوب هستند که قابلیت به خاطر سپردن دارند.
نکته دوم : حرفه ای ها جذب سالن های حرفه ای میشوند، پس وقتی آیین نامه انضباطی داشته باشید خود به خود افراد حرفه ای را جذب میکنید چون فرآیند کاریتان حرفه ای هستند
اگر آیین نامه انضباطی داشته باشید، پرسنلتون چهارچوب های شما را میشناسند و سعی میکنند بهش متعهد باشند.
خب حالا سوال اینجاست که من توی آیین نامه های انضباطی چه قوانینی باید بزارم؟
در ادامه به شما خواهیم گفت.
قانون اول: افراد موظفند راس ساعت بطور مثال 9 صبح در سالن حضور داشته باشند. هر سه تاخیر یک روز غیبت محسوب میشود و از حقوق کسر میشود.
قانون دوم: افراد موظفند برای رفتن به مرخصی فرم مربوط به مرخصی را پر کنند و در صورت تایید و امضاء مدیریت به مرخصی بروند، در صورتی که فرم مرخصی را پر نکنند و بدون تایید مدیر به مرخصی بروند، غیبت محسوب میشود و پرسنل درآخر ماه 100هزار تومان جریمه میشود.
قانون سوم: از آنجا که مشتری رئیس است حتی اگر حق با مشتری نباشد پرسنل حق ندارد برخرود بد با مشتری را ندارد بلکه موظف است با رفتار حرفه ای مشتری را به آرامش دعوت کند .حکم رفتار بد با مشتری اخراج است.
نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که ممکن است خیلی از سالن دار ها بگویند ما که دلمون نمیاد پرسنل رو اخراج یا جریمه کنیم، خب انتخاب با خود شماست یا باید به قوانین متعهد باشید تا یک سالن حرفه ای داشته باشید یا اینکه مدام از اشتباهات پرسنل بگذرید تا سالن تان به یک سالن متشنج تبدیل شود.
شما نباید برای پرسنلتان فقط جریمه در نظر بگیرید بلکه در مقابل آن تشویقی هم در نظر بگیرید، مثلا تشویقی های رکورد تیمی به این معنی که اگر رکورد درآمد سالن زده شد همه ی پرسنل را به یک مسافرت خوب دعوت کنید یا به همه ی پرسنل نفری یک تا دو میلیون هدیه نقدی داده شود.
یادتون باشد که شما به عنوان مدیر باید کای کنید که پرسنلتان متوجه بشند که شما هدفتان برنده بودن تیم هستش تا برنده بودن خودتان؛ با این رفتار پرسنل های شما عاشق شما می شوند.
قانون چهارم: پرسنل باید قبل از شروع تایم کاری لباس فرمشان را پوشیده باشند و آرایش روی صورتشان داشته باشند.
قانون پنجم: پرسنل حق بستن دستبند و النگویی که در گوش مشتری سرو صدا کند را ندارند این کاری برای آرامش مشتری انجام می شود.
قانون ششم: هیچ یک از همکاران حق صحبت پست سر هم دیگر را ندارند، در صورت مشاهده با اشخاص برخورد میشود.
قانون هفتم: استفاده از موبایل زمانی که مشتری در سالن حضور دارد ممنوع است و فقط در زمان استراحت می توانید از موبایل استفاده کنید.
قانون هشتم: هیچ یک از پرسنل حق ندارند در مورد دین،سیاست یا مسائل جنسی در سالن با پرسنل یا مشتری صحبت کنند.
قانون نهم: تمیز، مرتب خوش بو باشید. حتما به بوی بدن و دهان خود در هنگام ورود به سالن توجه کنید.
قانون دهم: نظافت آرایشگاه به عهده ی تمام کارکنان سالن است.
قانون یازدهم: سیگار کشیدن در داخل سالن ممنوع می باشد.
قانون دوازدهم: شکار مشتری های لاین دیگه ممنوع میباشد.
قانون سیزدهم: یک آرایشگر تنبل برکل عملکرد تیم تاثیر منفی میگذارد.
چرا که همیشه یک نفر باید جبران کاستی های یک نفر را بکند و نگذارد آن یک نفر شما باشید، اینکه شما به عنوان یک آرایشگر تنبل دیده شوید به اعتبارتان لطمه میزند و ارزش آرایشگاه را پایین می آورد.
قانون چهاردهم: پرسنل موظفند قبل از ترک آرایشگاه قسمت لاین خود را تمیز کنند.
قانون پانزدهم: کاسه رنگ خود را رها نکنید تا دیگران تمیز کنند.
قانون شانزدهم: پرسنل حق ندارند جلوی مشتری ناسزا بگویند و در مورد زندگی شخصی خود صحبت کنند.
قانون هفدهم: پرسنل حق ندارند مشتری را برای گرفتن پاداش معطل کنند.
قانون هجدهم: ارزش جایگاه خود را به عنوان یک آرایشگر حرفه ای بدانید، مسئولیت پذیر باشید، از مشتری هایی که نمی خواهید سرباز نزنید.
قانون نوزدهم: پرسنل موظفند به محض ورود به دخل سالن لباس فرم پرسنلی خود را بپوشند.
قانون بیستم: پرسنل بدون میکاپ حق ورود به داخل سالن را ندارند.
قانون بیست و یکم: پرسنل حق گرفتن اطلاعات شخصی مشتری از قبیل (شماره تماس،پیج اینستاگرام و…) را ندارند و در صورت مشاهده با آن ها برخورد می شود.
جریمه و قطع همکاری با پرسنل
در صورت عدم رعایت هر کدام از مواردی که در آیین نامه انضباطی ذکر شد مدیر می تواند از 50 هزار تومان تا 200 هزار تومان پرسنل مربوطه را جریمه کند و در صورت تکرار بیش از اندازه اشتباهات و عدم رعایت مفاد آیین نامه انضباطی مدیر می تواند با پرسنل مربوط قطع همکاری نماید.
آخرین نظرات