مفهوم مربیگری و کوچینگ فردی مبحث جدیدی نیست؛ سالها است افراد از دید و بینش متخصصان کوچینگ تو حوزههای مختلف استفاده میکنند تا برای رسیدن به اهداف فردی و کاریشون مسیر رو درست انتخاب و طی کنند.همانطور که میدانید کوچینگ یک تعامل، یک گفتگوی آگاهانه و پیش بَرنده برای توانمند کردن یک فرد یا گروه برای قرارگفتن تو بهترین حالت خود و رسیدن به نتایج فوقالعاده در زندگی، حرفه، کسبوکار یا سازمان است. در این مقاله به بررسی کوچینگ پرسونال برندینگ می پردازیم.
این کار به افراد مختلف کمک میکنه تا مسیر برای پر کردن فاصله میان وضعیت موجود و جایی که فرد یا سازمان و کوچ میخواهند در آن محیط قرار بگیرند، طی شود. کوچها یا مربیان درواقع با مراجعهکننده(Client) خود شریک و همراه می شوند تا به آنها برای طراحی و رسیدن به آن چیزی که تمایل دارند دست پیدا کنند، کمک کنند.مربی مانند یک کاتالیزور عمل میکنه که باعث تفکر عمیق یا فهم و درک بیشتر فرد از یک موضوع میشه؛ چون فردی که نقش مربی رو به عهده داره، به دنبال روند و مسیری هست که به سود طرف مقابل باشه و یادگیری و پیشرفت رو برای هر دو طرف به دنبال داشته باشه.
تخصصهای کوچینگ چند نوع است؟
در مجموع طبقهبندیهای متعددی برای بیزینس کوچینگ وجود دارد اما در ایران بیشترین شاخههای کوچینگ عبارتند از:
کوچ توسعه فردی، کوچ سلامت، کوچ مدیران ارشد، کوچ عملکرد، کوچ اجرایی، کوچ خانواده و…
برند شخصی یا پرسونال برندینگ چیست؟
برند شخصی یا پرسونال برندینگ چیست؟
برند شخصی (پرسونال برندینگ) در تعریف ساده استفاده از نام و اعتبار یک شخص حقیقی یا حقوقی یا در مواردی محدودتر یک گروه در مقاصد تجاری و اقتصادی به عنوان یک برند میباشد. به عبارت دیگر، فرآیندهای پیشرفت یک کسب وکار به وسیله نام و اعتبار یک شخص که مدیر یا صاحب اصلی آن مجموعه است پرسونال برندینگ گفته میشود.
چرا پرسنال برندینگ اهمیت بالایی دارد؟
پرسنال برندینگ نحوه معرفی شما به مشتریان فعلی و بالقوه است. به شما این امکان را می دهد تا اطمینان حاصل کنید که مردم شما را به روشی که می خواهید به جای روشی خودکامانه و احتمالاً مضر، ببینند.
این فرصت را به شما می دهد تا نقاط قوت و احساسات خود را برجسته کنید. این به مردم کمک می کند باور کنند که شما را بهتر می شناسند و مردم اعتماد بسیار بیشتری به کسانی دارند که احساس می کنند می شناسند. حتی مردم عامی که هرگز شخصاً ملاقات نکرده اند.
این امر به ویژه در زمان انتخابات مشهود است. در حالی که بسیاری از مردم به دنبال نظرات نامزدها در مورد موضوعات مهم برای آنها هستند، رای دهندگان دیگر علاقه کمتری به روند کار دارند.
در عوض، آنها به نامی که می شناسند، رای می دهند. جای تعجب نیست که نامزدهایی با برندهای شخصی قوی، صرف نظر از دیدگاه های سیاسی یا اعتقاداتشان، موفق می شوند. به عنوان مثال، صرف نظر از نظر شما در مورد دونالد ترامپ به عنوان یک رئیس جمهور، نمی توانید انکار کنید که وی یک پرسنال برندینگ قوی ساخته است، که به بسیاری از افراد کمک می کند به او بدهند.
آیا میدانید چه زمانی به پرسنال برندینگ احتیاج دارید؟
برای آنکه بفهمید به پرسونال برندینگ نیاز دارید یا نه، نگاهی دقیقتر به چگونگی استفادهتان از فضاهای آنلاین و جایگاه شغلی تان ، بیندازید.
اگر تنها برای سرگرمی و برقراری ارتباط با دوستانتان از شبکههای اجتماعی استفاده میکنید، احتمالا به برند شخصی نیاز ندارید.
اما اگر از شبکههای اجتماعی برای پیداکردن مشتریان جدید بهره میبرید، حتما به یک برند شخصی قدرتمند نیاز دارید.
نکات ضروری برای ایجاد پرسنل برندینگ
اینکه شما فقط از پرسنال برندینگ آگاهی داشته باشید کافی نیست؛ ایجاد یک برندسازی شخصی لازمه ی بازتاب و درون نگری گسترده در خود است.
اگر خودتان را بشناسید به شما کمک می کند و تعجب آور است که تعداد کمی از مردم این کار را انجام می دهند. اگر هدف نهایی شما از پرسنال برندینگ بهبود عملکرد شغلی تان است، ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که می دانید مشتریان هدف شما چه کسانی هستند.
اگر می خواهید شما به عنوان کسی که به مشتریان بالقوه و موجود اهمیت می دهد، شهرت پیدا کنید؛ نمی توانید اهمیت رسانه های اجتماعی را نادیده بگیرید.
بخشی از پرسنال برندینگ شما باید شامل داشتن حساب های شبکه های اجتماعی در تمام شبکه های اجتماعی باشد که مخاطبان شما وقت خود را در آن می گذرانند. و شما باید درخواست های دوستانه را آزادانه بپذیرید و حساب های خود را به صورت خصوصی تنظیم نکنید
مدل و ابزار های استراتژیک کوچینگ پرسونال برندینگ
هر متخصص و مربی برندسازی شخصی برای کوچینگ پرسونال برندینگ علاوه بر بینش و Insight خودش که این قابلیت رو بهش میده که دید کامل و بازخورد 360 درجهای نسبت به موقعیت و اهداف افراد داشته باشند، نیازمند مدلها و ابزارهایی جهت آنالیز و طراحی استراتژیک این روند است. یکی از این مدلها SOAR است .
این مدل که به اختصار SOAR نامیده می شود، یک روند گام به گام، عملی و ساده است که هم برای مربیان و کوچها، استراتژیستها و هم برای افرادی که میخواهند روند برندسازی شخصی رو انجام بدن، کارایی دارد.
موقعیت Situation
اختصاراً برای درک موقعیت و درک واقعیت فعلیای است که کوچ نسبت به کلاینت خودش میبیند. در واقع هدف در اینجا ایجاد نقطه شروع برای طراحی و طی مسیر است. پس بهتره یه مربی با سوالاتی از این قبیل کار را شروع کند.
موقعیت فعلی از لحاظ زندگی شخصی؟
موقعیت فعلی از لحاظ زندگی کاری و تخصصی؟
چه انتظاری از برند شخصی خودش داره؟
دغدغهها و نگرانیهایی که ذهن فرد رو مشغول کرده؟
علت نگرانی چیست و چرا چنین مسالهای هست؟
مربی با پرسیدن سوالات این چنینی، شناخت مختصری نسبت به فرد پیدا و همچنین مختصات فعلی برند شخصیشون رو آنالیز و تحلیل میکند.
نتیجه Outcome
اختصاراً برای حصول نتیجه، خروجی و برآیند هست، هدف مربیگری همانطور که قبلاً هم اشاره شد، اینه که مسیر رو بهتر ببیند، اهداف رو درست تنظیم کند و فرد را برای رسیدن به جایگاه مناسب برند شخصی متمرکز بر روند نگه دارد. در حالت ایده آل باید تا حد ممکن اهداف و نتایج مدنظر به روشنی و کاملاً ملموس تعریف شوند. برای هدفگذاری، مربی میتواند از ابزارهای دیگری مانند ابزار GROWو یا با روش SMART اقدام کند.
گزینههای جایگزین Alternatives
A اختصاراً برای آلترناتیوها و یا گزینههای جایگزین استفاده می شود، جستجوی گزینه هایی که میتواند نتیجه دلخواه را ارائه کند. در مسیر کوچینگ برندسازی شخصی باید تمامی گزینهها رو مورد بحث و بررسی قرار داد و حداقل در ابتدای کار هیچ جایگزینی نباید خارج از محدوده درنظر گرفته شود.
کوچ بدون هیچگونه قضاوت یا پیشبینی احتمال موفقیت آنها، تا آنجایی که ممکن است باید ایدههای مختلف ارائه و مسائل را از چندین وجهه بررسی کند.
همچنین برای هر راهحل هم مواردی از قبیل مزایا و معایب، توانمندی کلاینت در برابر راهحل، سودآوری راهحل، منابع مورد نیاز برای رسیدن به این آلترناتیو، موانع پیشرو و… تحلیل و شناسایی شود.
وضوح و شفافیت Resolution
R اختصاراً برای وضوح و شفافیت است، تصمیمگیری در مورد بهترین گزینه از میان لیست آلترناتیوهایی که برای روند کوچینگ برند شخصی میتواند نتیجه مطلوب را ارائه دهد و سپس کوچ مراحل بعدی مشخص را تعریف کند.
هر مربی باید بتواند با دید گسترده و عمیقی به موضوعات مختلف از جمله بازار هدف موردنظر برند شخصی، مسائل اقتصادی، شرایط زمانی، توانمندیهای فردی و… با وضوح و شفافیت به نتیجه برسد. همچنین باید با طراحی مسیر مشخص و زمانبندی مشخص برند شخصی را برای اهداف بعدی آماده کند.
کلام آخر…
وقتی میخواهیم حرفهای فعالیت کنیم و بهعنوان کوچ حرفهای یا هر شخص دیگری وارد بازار شویم باید اسباب حرفهای بودن را فراهم کنیم.
یکی از این ابزار توجه کردن به پرسنال برندینگ است بهعنوان فردی که افراد او را بشناسند و اعتماد کنند. باید مشخص کنیم که کدام بخش از بازار را هدف قرار داده ایم.
در فضای مجازی و غیرمجازی به یک چارچوبهایی پایبند باشیم و همهجا تصویر یکپارچهای از خود به نمایش بگذاریم.
آخرین نظرات