بدون شک یکی از رایج ترین سوالات صاحبان مشاغل این است که تفاوت بیزینس کوچینگ و مشاور کسب و کار چیست؟ بیزینس کوچینگ و مشاور کسب و کار هر دو مکمل هستند و به انسان ها کمک می کنند روابط کاری و شخصی خود را بهتر کنند. این ویژگی سبب شد بسیاری از کاربران تصور کنند بیزینس کوچینگ (Business Coaching) و مشاوره کسب و کار یکی هستند و تفاوتی با هم ندارند. اما باید گفت شاید هدف هر دو شغل یکی باشد اما تفاوت شان در این است که از مسیرهای مختلفی برای رسیدن به این هدف استفاده می کنند.
بنابراین اگر می خواهید بدانید تفاوت بیزینس کوچینگ و مشاور کسب و کار چیست باید بگوییم مراحل و مسیری که طی می کنند تا به هدف خود که بهبود روابط کاری و شخصی کاربر است برسند.
بیزینس کوچینگ (Business Coaching) و مشاوره کسب و کار یک هدف اصلی دارند و آن هم کمک کردن به صاحب کسب و کار یا کارآفرین است تا به اهداف کاری خود برسد. این هدف می تواند افزایش فروش، کاهش رکود، ایجاد تنوع در استراتژی های بازاریابی، توسعه کارکنان و … باشد.
بیزینس کوچینگ (Business Coaching) و مشاوره کسب و کار از جمله مشاغلی هستند که در تمام مراحل کسب و کار شما مورد نیاز هستند. فرقی نمی کند در ابتدای مسیر کاری هستید یا پیشرفت کرده اید و یا در حال ضرر دادن هستید. حتی در مواقع پیشرفت هم به این متخصصین نیاز دارید.
مطمئن باشید در هر برهه ای از کسب و کار باز هم جای پیشرفت بیشتر وجود دارد. این پیشرفت بیشتر می تواند در زمینه فروش بیشتر، اجرای استراتژی های جدید، افزایش رضایت مشتریان، جذب مشتریان دائمی و … باشد.
برای اینکه بدانید تفاوت بیزینس کوچینگ و مشاور کسب و کار چیست ابتدا هر کدام را تعریف می کنیم.
تعریف مشاور کسب و کار
مشاور کسب و کار شخصی متخصص و با دانش است که برای رشد و ارتقای کسب و کارها راه حل هایی به صاحبین مشاغل ارائه می دهد. این مشاوران ابتدا وضعیت فعلی کسب و کار را بررسی می کنند. مثلا بخش های بازاریابی و فروش را تجزیه و تحلیل می کنند.
یک مشاور کسب و کار بر اساس تخصصی که دارد در خصوص استراتژی و نحوه اجرای آن به صاحبین مشاغل و سازمان ها مشاوره می دهد. از طرف دیگر این مشاور می تواند مشکلات سازمان را تشخیص و فرصت ها را شناسایی کند. این تجزیه و تحلیل به مشاوران کمک می کند راه حل هایی به کسب و کارها ارائه دهند که امکان دارد به نتیجه برسد و امکان دارد نتیجه مطلوب حاصل نشود.
در واقع یک مشاور کسب و کار وضعیت گذشته کسب و کار را تجزیه و تحلیل می کند و بر اساس آن در مورد آینده پیش بینی می کند. این مشاور بر اساس تجربیات گذشته سازمان راه حل هایی در مورد عملکرد سازمان، بازاریابی و حتی بیشتر شدن و سودآوری فروش ارائه می دهد. مشاور مستقیما با تیم های مدیریت ارشد در ارتباط است تا عملیات یک شرکت را بررسی و بازنگری کنند.
با توجه به این مطالب وظایف متعددی بر عهده مشاور کسب و کار است.
وظایف مشاور کسب و کار چیست؟
- تجزیه و تحلیل هدف های تجاری: یکی از مهمترین وظایف مشاور کسب و کار شناسایی الزامات و اهداف سازمان ها، بررسی این اهداف و تشخیص دادن نقاط قوت و ضعف آن ها است.
- تحلیل و ارزیابی جامع داده و اطلاعات: مشاور کسب و کار با تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات مشکلات کسب و کار اعم از نقاط ضعف و ناکارآمدی های سازمان را شناسایی و برای حل آن راه حل هایی ارائه می دهد.
- تدوین و پیشنهاد کردن استراتژی ها: مشاور کسب و کار بعد از تشخیص و تعیین اهداف کسب و کار استراتژی هایی را تدوین می کند. سپس برای بهتر شدن عملکرد آن توصیه هایی ارائه می دهد و در اجرای استراتژی ها هم فعالیت می کند.
- ارائه یافته ها، نتیجه گیری ها و توصیه ها: مشاور کسب و کار از یافته ها، تجزیه و تحلیل های خود گزارشی دقیق تهیه می کند و آن را به صاحبین مشاغل و همه افراد ذینفع ارائه می دهد و توصیه های لازم را به تمام این افراد گوشزد می کند.
- کمک کردن به تغییر دادن توصیه ها و زیر نظر داشتن اجرای استراتژی از دیگر وظایف مشاور کسب و کار است.
تعریف بیزینس کوچینگ (Business Coaching)
بیزینس کوچینگ توسط یک کوچ انجام می گیرد. کوچ یا مربی شخصی متخصص و باتجربه و دانش فنی بالا است. این شخص به مدیران و صاحبان مشاغل کمک می کند عملکرد شغلی را بهبود ببخشند و به اهداف مد نظر برسند. کوچ در زمینه بازاریابی و فروش متخصص است. به همین دلیل می تواند استراتژی و توصیه های مناسبی در این زمینه به کسب و کارها ارائه دهد. این استراتژی ها می تواند به گسترش کسب و کار و افزایش فروش کمک کند.
یک کوچ می تواند در تمام مراحل کسب و کار به مشتریان کمک کند. این مراحل می تواند شامل راه اندازی کسب و کار، در زمان رشد کسب و کار و یا در زمان گسترش یک محصول جدید می باشد. راهنمایی کردن و توسعه منابع برای رسیدن به موفقیت از دیگر ویژگی های کوچ بیزینس است.
وظایف بیزینس کوچ
کوچ برای رسیدن به این اهداف وظایف مختلفی دارد که عبارتند از:
- تجزیه و تحلیل بازار: این شخص می تواند رفتار مشتریان را آنالیز کند. کوچ با تخصصی که دارد به صاحبین مشاغل کمک می کند ارتباط بهتری با مشتریان داشته باشند. به طور کلی کوچ بیزینس با تجزیه و تحلیل دقیق بازار و مشتریان می تواند استراتژی های دقیق تری طراحی و اعمال کند.
- تدوین کردن استراتژی های بازاریابی: یک کوچ حرفه ای استراتژی های بازاریابی را بر اساس اهداف کسب و کار تدوین می کند. به همین دلیل استراتژی بازاریابی او جامع و موثر است.
- کمک به افزایش فروش: کوچ برای افزایش فروش راهکارهای متنوعی ارائه می دهد. از جمله این راهکارها می توان به آموزش دادن تیم فروش، افزایش دادن مشتریان جدید، تبدیل کردن مشتریان واقعی به دائمی و .. اشاره کرد.
- افزایش مهارت های تیم فروش: کوچ مهارت هایی نظیر برقراری ارتباط با مشتریان، مدیریت کردن زمان و ترفندهای فروش را به اعضای تیم فروش تقویت می کند.
- استفاده کردن از سوالات قوی و قدرت گوش دادن: از دیگر وظایف کوچ بیزینس بکارگیری سوالات قوی و موثر و گوش دادن به مشتریان است. این تکنیک به کوچ کمک می کند نقاط ضعف مشتریان را پیدا و موثرترین راه حل ها را برای آن ها بکار گیرد.
- نظارت کردن بر روی نتایج: نظارت کردن نتایج استراتژی های فروش و بازاریابی و تجزیه و تحلیل این نتایج بر عهده کوچ است. کوچ بر این اساس می تواند توصیه های لازم را ارائه دهد.
- تشکیل شبکه های تجاری و گسترش دادن آن ها: یکی دیگر از وظایف بیزینس کوچینگ کمک کردن به کسب و کارها برای گسترش شبکه های تجاری است.
تفاوت بیزینس کوچینگ و مشاور کسب و کار چیست ؟
با توجه به تعاریف می توان نتیجه گرفت تفاوت بیزینس کوچینگ و مشاور کسب و کار چیست؟ اما باز هم بسیاری از کاربران دقیقا نمی دانند تفاوت بیزینس کوچینگ و مشاور کسب و کار چیست. از این رو در ادامه تفاوت های این دو شغل را بررسی می کنیم:
- از نظر جلسات: تفاوت اول بیزینس کوچینگ و مشاور کسب و کار از نظر جلسات است. به این صورت که معمولا جلسات بیزینس کوچینگ تک نفره ولی جلسات مشاور کسب و کار گروهی است. البته امکان دارد کوچ برای همه افراد کسب و کار جلسه برگزار کند. اما وظیفه اصلی او این است که فقط با یک نفر از اعضای سازمان جلسه برگزار کند.
- از نظر عملکرد: در بیزینس کوچینگ برای حل مشکلات مستقیما راه حل پیشنهاد نمی شود. اما مشاور کسب و کار مستقیما این راه حل را ارائه می دهد. کوچ با استفاده از تعیین هدف یا مسئولیت پذیری توانایی فردی مشتریان را در محیط کار افزایش می دهد. اما مشاور کسب و کار هیچ نقشی در این رابطه ندارد.
- از نظر تمرکز بر حوزه ها: بیزینس کوچینگ در تمام مراحل کسب کار اعم از راه اندازی، رشد، توسعه کسب و کار و … نقش دارد. اما مشاور کسب و کار فقط در برخی مراحل نظیر بازاریابی، تعیین هدف و برنامه ریزی ها کمک می کند.
- از نظر زمان: بیزینس کوچینگ بیشتر روی آینده تمرکز می کند و اهداف آینده را تعیین می کند. بنابراین به مشتریان کمک می کند استراتژی هایی که منجر به رسیدن به این اهداف می شوند را تعیین کنند. اما مشاور کسب و کار مشکلات فعلی را بررسی می کند و کمک می کند راه حلی ارائه دهد تا این مشکل حل شود.
سایر تفاوت ها
پاسخ این سوال که تفاوت بیزینس کوچینگ و مشاور کسب و کار چیست متنوع است:
- از نظر تخصص: کوچ بیزینس فقط باید در زمینه توسعه مهارت های فردی متخصص باشد. اما مشاور کسب و کار باید تخصص های متنوعی نظیر حسابداری، مدیریت و برنامه ریزی را بلد باشد تا در مواقع حساس بتواند مشاوره های لازم را ارائه دهد.
- از نظر مدت زمان: کوچینگ طولانی مدت است و در طول این مدت به توسعه فردی کمک می کند. اما مشاور کسب و کار کوتاه مدت بوده و سریعا بر روی مشکل مشتری تمرکز می کند.
از دیگر تفاوت های مشاور کسب و کار بیزینس کوچینگ می توان به تفاوت در نوع تغییر و تحولات و از لحاظ نوع تعهد اشاره کرد. کوچ بیشتر تحولات فردی ایجاد می کند. ولی مشاور کسب و کار تغییرات اصلاحی در فرایند و عملیات های سازمانی انجام می دهد.
آخرین نظرات