چگونه یک سالن زیبایی تاسیس کنیم؟ امروزه آرایشگری و مدیریت سالن زیبایی، جزء پر درآمد ترین شغل ها محسوب می شود و متقاضیان زیادی دارد.
کسب و کار شما در سالن زیبایی ممکن است در ابتدای راه، سود زیادی برایتان نداشته باشد ولی بعد از گذشت مدت زمانی، به تدریج درآمد زایی و سود دهی آن آغاز خواهد شد.
در این مقاله به نکات طلایی و 5 گام مهم برای تاسیس سالن زیبایی می پردازیم. در ادامه شما یاد می گیرید که: چگونه سالن زیبایی تان را راه اندازی کنید؟ و مراحل گرفتن مجوز تاسیس سالن زیبایی چگونه است؟
با مرکز بیزینس کوچینگ آلفا همراه باشید تا از تمامی مراحل تاسیس یک سالن زیبایی حرفه ای آگاه شوید.
نکات طلایی برای تاسیس سالن زیبایی
طبق بخشنامه اتحادیه آرایشگران زنانه تهران، ملک مورد استفاده و مشخص شده برای تاسیس آرایشگاه زنانه می تواند استیجاری باشد؛ اما برای انتخاب سالن زیبایی باید شرایط زیر را رعایت کنید:
1. برای آرایشگاه فضای بیش از 12 متر مربع، برای اپیلاسیون فضای بیش از 18 متر مربع و برای ارایش دائم به فضای بیش از 30 متر مربع نیاز دارید.
2. سالن شما نباید نزدیک به تعمیرگاه ها و مراکز خدمات خودرویی (مثل مکانیکی، صافکاری، باطری سازی، تعویض روغن، آپاراتی، نمایشگاه خودرو، آرایشگاه مردانه، موسسات،آموزشگاه های مردانه و … ) باشد.
3. سالنتان نباید داخل پاساژ، بازارچه و مجتمع تجاری و ساختمان هایی که بورس مشاغل غیر مرتبط است، باشد.
4. ملک سالن باید دارای آیفون تصویری باشد.
5. داخل ملک سالن نباید از بیرون قابل مشاهده باشد.
6. ملک سالن باید دارای هواکش مناسب، تهویه مناسب، اِنشعاب تخلیه آب کف شور در آشپزخانه، کپسول آتش نشانی (حداقل 4 کیلویی) بوده و همچنین آشپزخانه کاشی کاری شده باشد. علاوه بر آن، بهداشت و تمیزی سرویس بهداشتی نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد. موارد مطرح شده در این بند، توسط کارشناس اداره بهداشت، مورد ارزیابی قرار گرفته و طی استعلام انجام شده به اتحادیه آرایشگران زنانه اعلام می شود.
5 گام مهم برای تاسیس سالن زیبایی
گام اول: درخواست خود را ارائه دهید.
شخصی که برای تاسیس سالن زیبایی خود اقدام کرده است باید درخواست خود را به صورت کتبی ارائه دهد ، مراحل این درخواست به صورت زیر است:
1. درخواست پروانه کسب سالن زیبایی را باید به صورت کتبی به اتحادیه آرایشگران زنانه تهران ارائه دهید.
2. درخواست کتبی در اتحادیه ثبت می شود و رسید، به فرد متقاضی تحویل داده می شود.
3. کمیسیون بازرسی اتحادیه آرایشگران زنانه تهران، از ملک (واحد صنفی) بازدید کرده و گزارش خود را به اتحادیه ارائه می دهد.
4. هیئت مدیره اتحادیه طی جلسه ای، درخواست متقاضی، مبنی بر تاسیس آرایشگاه زنانه را بررسی کرده و در خصوص صلاحیت متقاضی، تصمیم گیری می کند، در صورت رای مثبت و تایید شدن توسط هیئت مدیره، تاییدیه (برای جواز کسب)، به فرد متقاضی تحویل داده می شود.
5. در آخر جواز کسب سالن زیبایی تان صادر می شود.
گام دوم: مدرک معتبر خود را ارائه دهید.
شخص متقاضی باید مدرک آموزشی، هویتی و ملک خود را به اتحادیه تحویل دهد، طبق بخشنامه اتحادیه آرایشگران زنانه تهران، شخص متقاضی باید جهت تشکیل پرونده به این اتحادیه مراجعه کند و مدارک زیر را همراه با یک کپی از آن ها، به اتحادیه تحویل دهد.
مدارک لازم :
1. مدارک هویتی
2. کپی تمام صفحات شناسنامه و کپی کارت ملی
3. کپی مدرک تحصیلی (اگر سنتان بیشتر از 50 سال است نیازی به ارائه این مدرک نیست)
4. کپی مدرک فنی و حرفه ای معتبر
5. دوازده قطعه عکس پرسنلی جدید (عکس 3 در 4)
6. فیش واریز حق عضویت (حداکثر 5 برابر حق عضویت اتحادیه) معادل 3 میلیون ریال
7. فیش واریز مبلغ 30 هزار ریال به حساب 21733008 خزانه کشور
8. رضایت محضری همسر (برای بانوان متاهل) و رضایت محضری پدر (برای بانوان مجرد) و یا در صورت مطلقه بودن، کپی تمام صفحات طلاق نامه و یا کپی گواهی فوت همسر یا پدر
9. مدارک ملکی
هفت مرحله برای تعیین ملک سالن زیبایی
1. سند مالکیت به نام فرد متق. اجاره نامه رسمی به نام متقاضی (اجاره نامه باید دارای کد رهگیری باشد)
3. اجاره نامه عادی (با اخذ تعهد محضری) به نام فرد متقاضی
4. مبایعه نامه به نام متقاضی
5. حکم قطعی دادگاه مبنی بر الزام به تنظیم سند اجاره
6. رسید پرداخت اجاره بهای معتبر
7. قرارداد اجاره محل کسب با ادارات و سازمان های دولتی، نهادها، شهرداری، شرکت های تعاونی مسکن و شرکت های خاص صنفی، شرکت های تحت پوشش سازمان های دولتی و نهاد ها
گام سوم: استعلام گرفتن از ادارات مربوطه
شخصی که، مراحل قبلی گفته شده را طی کرده، باید نتیجه اقدامات زیر را تحویل اتحادیه دهد:
1. گواهی مرکز بهداشت شهرستان و ارائه کارت معاینه پزشکی (موارد خوردنی، آشامیدنی، بهداشتی و آرایشی)
2. گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر
3. گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و سوء سابقه
4. موافقت اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی
5. گواهی گذراندن دوره آموزشی (حداقل 10 ساعت) از موسسه آموزشی معتبر (مورد تایید کمیسیون نظارت بر شهرستان مربوطه)
6. ارائه هرگونه مدرک مبنی بر تشکیل پرونده یا ارائه هر یک از اوراق پرداخت مالیاتی
7. گواهینامه مهارت فنی جهت مشاغل مندرج در آئین نامه تبصره ذیل ماده 13 قانون
8. اختصاص کد شناسه ده رقمی (ملت کارت) و الصاق آن به پروانه کسب (جواز کسب)
9. اختصاص برچسب شناسه صنفی مطابق با کد ده رقمی
گام چهارم: بررسی پرونده متقاضی توسط اتحادیه
در این مرحله پرونده تشکیل شده برای متقاضی به همراه مدارک ارائه شده، توسط رییس اتحادیه آرایشگران زنانه و یا توسط نایب رییس اتحادیه بررسی می شود و نتیجه ی آن به متقاضی اطلاع داده می شود.
گام پنجم: صدور جواز کسب سالن زیبایی
پس از گذراندن 4 مرحله قبلی و تایید گرفتن از اتحادیه، اداره اماکن نیروی انتظامی، وزارت دارائی و مرکز بهداشت شهرستان، زمان آن میرسد که مجوز کسب برای دوره 5 یا 10 ساله به فرد متقاضی ارائه شود.
ضوابط مهم انتظامی عمومی برای راه اندازی سالن زیبایی
بنابر بخشنامه اداره اماکن نیروی انتظامی و به منظور پیشگیری از سرقت، کلیه واحد های صنفی باید موارد زیر را رعایت نمایند:
1- استفاده از قفل های ضد سرقت و استاندارد
2- عدم وجود هرگونه معبر ارتباطی شامل در، پنجره و … به منازل مسکونی ، واحد های صنفی و اماکن عمومی همجوار.
3- عدم مجاورت به مراکز دارای طبقه بندی امنیتی ، نظامی ، سیاسی، انتظامی
4- نصب دوربین مداربسته با کیفیت 640 با 480 مگاپیکسل و دارای دید در شب
5- استفاده از ups برای تامین برق دوربین های مداربسته در صورت بروز قطعی برق
6- توانایی ذخیره، بازبینی و بازاریابی تصاویر ضبط شده حداقل در یک ماه گذشته
7- ارتفاع نصب دوربین ها باید بین 200 تا 230 سانتی متری از سطح طبقه باشد
8- پوشش محل های ورود و خروج توسط دوربین
9- وجود نور کافی برای ثبت بهتر تصاویر و همچنین ثبت زمان فیلم برداری توسط دوربین
10- نصب علامت وجود دوربین مداربسته در مکان قابل رویت
11- در صورت اشراف سالن زیبایی تان با منازل مسکونی، باید از پبنجره های ثابت و شیشه های مشجر استفاده کنید
12- انتخاب نام صحیح برای سالن زیبایی تان که در مبحث تاثیر انتخاب اسم در برند سازی سالن های زییایی به طور کامل گفته شده است، یک نام مناسب از مضامین مغایر با عفت عمومی، و درصورت به وجود آمدن ابهام نسبت به فارسی بودن نام انتخاب شده، ارائه تاییدیه از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان،الزامی است.
مدارک لازم برای تاسیس آرایشگاه مردانه
خانم ها باید 5 گام مهم برای تاسیس سالن زیبایی را طی کنند اما برای داشتن آرایشگاه مردانه کافی است که مدارک زیر را دارا باشید:
1. گواهی پایان خدمت
2. گواهی معافیت دائم
3. گواهی اشتغال به تحصیل
4. گواهی معتبر مبنی بر داشتن معافیت پزشکی از حوزه نظام وظیفه
5. دفترچه آماده به خدمت بدون مهر غیبت در مدت اعتبار آن
سرمایه اولیه برای تاسیس سالن زیبایی
نیاز اولیه هر شخص برای تاسیس سالن زیبایی داشتن سرمایه اولیه ی مناسب است. برای اینکه سالن زیبایی تان را راه اندازی کنید، سرمایه شما به دو بخش ملک و تجهیزات تقسیم می شود. در بیشتر مواقع هرچه ملک خودتان را از نظر منطقه ایی به بالا شهر نزدیک کنید طبیعتا ممکن است جذب مشتری بیشتری داشته باشید اما نکته این جاست که باید منطقه خود را طبق بودجه و سرمایه تان انتخاب کنید.
ROI یا نرخ بازگشت سرمایه
طبق تحقیقات، سالن های زیبایی هر مقدار که برای راه اندازی سالن خود هزینه می کنند باید بعد از 8 ماه تا یکسال و نیم بازگشت سرمایه داشته باشند.
در صورت داشتن هرگونه سوال در زمینه تاسیس سالن زیبایی و… می توانید از مرکز بیزنس کوچینگ آلفا آموزش های لازم را دریافت کنید و یا با رزرو وقت قبلی به صورت مستقیم چالش های خود را با آقای اسکندری (اولین بیزینس کوچ تخصصی سالن های زیبایی در ایران) در میان بگذارید.
مشخصات اتحادیه آرایشگران زنانه تهران
آدرس : سعدی شمالی خیابان شهید برادران قائدی (هدایت سابق)، کوچه مراد زاده، پلاک ۷
کدپستی: 1149636563
تلفن : ۲۰-۷۷۶۴۹۰۱۹
تماس با ریاست اتحادیه خانم عابدی: 77629132
دورنگار : ۷۷۶۲۹۱۳۴
آدرس سایت www.eazt.net
ایمیل info@eazt.ir
ساعت کاری 8 – 14 شنبه تا چهارشنبه پنجشنبه ها تعطیل است.
آخرین نظرات