از آنجایی که فروش کلید موفقیت هر کسب و کاری است نقش بیزینس کوچینگ در شبکه فروش را در این مطلب بررسی می کنیم.اما اصلا بیزینس کوچینگ چیست و چگونه می تواند به شبکه فروش کمک کند؟
بدون شک برای هر کسب و کاری اتفاق افتاده که بازدهی و فروش خوبی نداشته است. این افراد معتقدند که تیم و کارشناسان فروششان تمام کارهای لازم را انجام داده اند. اما چرا فروششان نسبت به سایر رقبا کمتر است. در اینجا باید بگوییم فروش یک فرآیند پیچیده است که به برای موفقیت در آن به مهارت های خاصی نیاز دارد.
کارشناسان فروش با رعایت این مهارت ها می توانند موفقیت خود و کسب و کار را ارتقا دهند. یکی از مهمترین فاکتورهایی که به این کارشناسان در حوزه فروش کمک می کند بیزینس کوچ یا مربی بیزینس است. بنابراین اگر می خواهید در دنیای امروزی از سایر رقبا جلو بزنید و شبکه فروش خود را ارتقا دهید حتما باید یک بیزینس کوچ انتخاب کنید.
مدیران کسب و کارها با سرمایه گذاری روی این افراد می توانند عملکرد بازاریابی بهتری داشته باشند و میزان فروش خود را افزایش دهند. مربی یک متخصص در حوزه فروش است و انواع تکنیک های افزایش فروش را می داند. این شخص با تکیه بر تجربه و دانش تخصصی خود علت کاهش فروش را پیدا می کند و با ارائه راه حل هایی آن را برطرف می کند.کوچ بیزینس با آموزش تیم فروش آن ها را به سمت موفقیت سوق می دهد و سطح بازاریابی و فروش مشاغل را ارتقا می دهد.
بیزینس کوچینگ چیست؟
بدون شک هر شخصی در شروع فعالیت شغلی خود به فکر افزایش فروش است. بیزینس کوچینگ فرایندی است که طی آن به این دسته از افراد کمک می شود تا میزان فروش خود را افزایش دهند. مربی بیزینس با بهره گیری از مهارت های فروش انواع این مهارت ها را به تیم فروش آموزش می دهد و توانایی آن ها را برای فروش افزایش می دهد.
مربی روابط عمومی خوبی دارد و می تواند ارتباطات قوی تری برقرار کند. بنابراین به تیم فروش کمک می کند سطح ارتباط خود با مشتریان را افزایش دهند. از دیگر مهارت هایی که کوچینگ فروش به کسب و کارها می آموزد می توان به مدیریت زمان، مدیریت کردن چالش ها و موقعیت های دشوار و برطرف کردن چالش ها، ارائه فنون فروش، امکان برقراری رابطه موثر با مشتریان و بهبود استراتژی های بازاریابی اشاره نمود.
باید یادآوری کنیم تمام سازمان ها در یک بازه زمانی خاص باید از بیزینس کوچینگ کمک بگیرند تا تیم فروششان مهارت های لازم در این زمینه را بیاموزد.
کوچینگ فروش نکاتی را در این زمینه را ارائه می دهد که نه صاحب سازمان و نه کارشناسان فروش به آن توجه کرده اند. نقش بیزینس کوچینگ در شبکه فروش کوچ و راهنمایی تمام اعضای تیم فروش است. مربی نقاط قوت و ضعف این اعضا را تشخیص می دهد و برای کسب و کار هدف انتخاب می کند.
نقش بیزینس کوچینگ در شبکه فروش چیست؟
با توجه به تعریف بالا می توان گفت استفاده از بیزینس کوچینگ برای هر مدیر فروشی ضروری است. یعنی هر کسب و کاری که به فکر افزایش فروش خود است باید از این شخص کمک بگیرد. مربی با برگزاری جلسات منظم کمک می کند تیم فروش در یک مسیر منظم و رو به رشد حرکت کند.
هر کدام از اعضای تیم فروش نیازمند مربی هستند تا از مسیر خارج نشوند و در راه رسیدن به هدف که فروش بیشتر است قدم بگذارند.
کوچ یا مربی طی چند گام سبب افزایش فروش کسب و کارها می شود:
- مشاوره دادن به اعضای تیم فروش برای رسیدن به اهداف سازمان
- برطرف کردن باورهای منفی و غلط اعضای فروش و تقویت کردن نقاط قوت آن ها
- آموزش مهارت ها و تقویت تکنیک هایی که منجر به افزایش فروش می شود.
- ارتقای مهارت های تخصصی هر یک از اعضای تیم فروش
- آموزش دادن به رهبر تیم فروش و کمک کردن به رهبر برای تمرکز بر روی آموزش اعضا نه دستور دادن به آن ها
اهداف بیزینس کوچینگ چیست؟
به طور کلی مهمترین هدف کوچ بیزینس کمک کردن به صاحبین مشاغل برای افزایش فروش است. این شخصی برای رسیدن به این هدف باید به اهداف دیگری هم توجه کند که عبارتند از:
- افزایش درآمد مشاغل
- افزایش رضایت مشتریان
- بهتر کردن نرخ تبدیل
- گسترش دادن و ایجاد تنوع در استراتژی های بازاریابی
- تقویت مهارت تیم فروش
بررسی مزیت ها
استفاده از بیزینس کوچینگ برای هر سازمان و کسب و کاری فواید و مزایای زیادی دارد. برخی از این مزایا عبارتند از:
- افزایش و بهبود عملکرد فروش: یک نقش بیزینس کوچینگ در شبکه فروش بهبود فرآیند فروش تیم فروش است. مربی به اعضای تیم فروش کمک می کند که مهارت های فروش خود را بهبود و ارتقا دهند. در صورتی که یک تیم فروش موفق شد به این نقطه برسد میزان درآمد کسب و کار نیز افزایش می یابد. هر چه مهارت فروش اعضای فروش سازمان بالاتر باشد تعامل آن ها با مشتریان نیز بهتر و ارتباط موثرتری می توانند با مشتریان برقرار کنند.
- گسترش و بهبود مهارت های اعضای تیم فروش: کوچینگ فروش با تکیه بر دانش تخصصی و تجربیات خود به اعضای تیم فروش کمک می کند مهارت های فروش خود را ارتقا دهند. مربی انواع فنون و تکنیک های فروش را می داند و به اعضای تیم فروش آموزش می دهد. اعضای فروش نیز با یادگیری و استفاده از این تکنیک های بروز می توانند مهارت فروش خود را ارتقا دهند.
- افزایش اعتماد به نفس و انگیزه: یکی از ویژگی های کوچ حرفه ای داشتن اعتماد به نفس بالا است. کوچ می تواند انرژی های منفی اعضای تیم فروش را از بین ببرد و باوری مثبت در ذهن و قلب آن ها ایجاد کند. کوچ فروش با ارزیابی اعضای فروش انگیزه و اعتماد به نفس آن ها را افزایش می دهد. افزایش اعتماد اعضای تیم فروش می تواند بر روی اعتماد مشتریان هم تاثیر بگذارد. در نتیجه طرفین می توانند ارتباط قوی تری با هم برقرار کنند.
- کمک به برقراری ارتباط موثرتر با مشتریان: نقش بیزینس کوچینگ در شبکه فروش کمک کردن به اعضای تیم فروش برای برقراری ارتباط موثر با مشتریان است. اعضای فروش برای رسیدن به این هدف باید بر روی مهارت گفتگو مسلط باشند.
دلایل استفاده از کوچینگ برای فروش
- کمک کردن به بهتر شدن عملکرد فروشندگان: کوچینگ فروش به اعضای تیم فروش کمک می کند بر روی مهارت گفتگو مسلط شوند. مهارت گوش دادن را یاد بگیرند و مشکلات و چالش ها را برطرف کنند. این تکنیک ها به اعضای تیم فروش کمک می کند هم مهارت های فروش و هم مهارت های ارتباطی خود را بهتر کنند. هرچه سطح عملکرد فروشندگان بهتر باشد میزان فروش کسب و کارها افزایش می یابد.
- توسعه استراتژی های بازاریابی: یکی دیگر از دلایل استفاده از کوچینگ در فروش بهبود مهارت های بازاریابی فروشندگان است. این شخص به اعضای تیم فروش کمک می کند استراتژی های بازاریابی را درک کنند. هرچه استراتژی های بازاریابی مشاغل و سازمان ها بهبود یابد مشتریان جدیدتری جذب کسب و کار شما می شوند. همچنین شما می توانید این مشتریان جدید را تبدیل به مشتریان واقعی کنید.
- افزایش رضایت مشتریان از کسب و کار: همانطور که اشاره نمودیم کوچینگ می تواند مهارت های ارتباطی اعضای تیم فروش را ارتقا دهد تا آن ها ارتباطی موثرتر با مشتریان داشته باشند. طبیعتا این ارتباط موثر سطح رضایت مشتریان از کسب و کار شما را افزایش می دهد. افزایش رضایت مشتریان یعنی تبدیل شدن آن ها به مشتریان دائمی. بنابراین یک نقش بیزینس کوچینگ در شبکه فروش افزایش وفاداری مشتریان و ایجاد پایگاه مشتریان است.
تکنیک های کوچینگ فروش چیست؟
کوچ فروش برای رسیدن به اهداف کسب و کار و سازمان ها که افزایش فروش است از تکنیک های مختلفی استفاده می کند. این تکنیک ها شامل موارد زیر هستند:
- مشخص کردن اهداف: بدون شک یکی از اولین اقداماتی که کوچ فروش برای کسب و کارها انجام می دهد تعیین اهداف مشاغل است. مربی با برگزاری جلساتی که با اعضای تیم فروش می گذارد اهداف سازمان را مشخص می کند. سپس برای رسیدن به این اهداف راهکار و تکنیک هایی ارائه می دهد. بنابراین یکی از مهمترین نقش هایی که کوچ در فروش دارد تقویت مهارت ها و ارائه تکنیک هایی است که بتواند کسب و کار مورد نظر را به اهداف تعیین شده برساند.
- ادامه دادن به مسیر بر اساس برنامه ریزی: مهارت های ارائه داده شده باید در مسیر اهداف باشند. بنابراین مربی به اعضای تیم فروش کمک می کند عادات و رفتار خود را به گونه ای تغییر دهند که در مسیر رسیدن به اهداف قرار بگیرند. کوچ برای دستیابی به اهداف در سریع ترین زمان برنامه ریزی می کند. سپس جلسات منظم برگزار می کند و مسئولیت هایی به اعضای فروش محول می کند. در این جلسات دوره ای مسئولیت های اعضا را بررسی و بر روی روند کاری آن ها نظارت می کند. با این ترفند هر کدام از اعضای تیم فروش خود را مسئول وظایف خود می دانند.
- ارائه پیشنهادات به موقع: کوچ فروش می داند چه زمانی به اعضای تیم فروش پیشنهادهای مهم خود را ارائه دهد و به آن ها توصیه کند.
- تقویت استعدادهای تیم فروش: کوچ فروش با ارزیابی هر یک از اعضای فروش استعدادهای آن ها را شناسایی و کمک می کند استعدادهای آن ها تقویت شود. حتی برخی مواقع برای آن ها آموزش های تخصصی در نظر می یگرد.
آخرین نظرات