اهمیت نیاز کارآفرینان به بیزینس کوچ چیست ؟ بسیاری از کارآفرینان بر این باورند که چون کسب و کار را خودشان راه اندازی کرده اند مدیر، بنیانگذار و در کل همه کاره کسب و کار هستند. بنابراین نیاز نیست امر و نهی بشوند و از کسی دستور بگیرند. کارآفرینی به این معنی نیست که چند نفر یا یک نفر کسب و کاری راه اندازی کند. سپس منتظر بماند که کسب و کار او ترقی می کند یا خیر.
کاربری که قصد کارآفرینی دارد باید تمام جنبه های این شغل را بررسی کند. حتی اگر کسب و کار او در حال ترقی و پیشرفت است بنا به هر دلیلی امکان سقوط وجود دارد. خصوصا اینکه شرایط کارآفرینی در کشور ما بسیار سخت تر و پیچیده تر از سایر کشورهای دنیا است.
بنابراین کارآفرینی اینگونه نیست که چون صاحب کسب و کار هستید پس تمام تصمیم گیری ها با شما است و همه کارها آنگونه که خود صلاح می دانید باید انجام شود. اتفاقا چه در شروع کارآفرینی چه حتی در زمان ارتقا نیازمند شخصی به نام بیزینس کوچ یا مربی بیزینس هستید تا به شما آموزش دهد چگونه کسب و کار خود را ارتقا یا پیشرفت خود را حفظ کنید.
البته بسیاری از کارآفرینان نیز در این مسیر مشاوره هایی دریافت می کنند. اما افراد اشتباهی را برای مشاوره دادن انتخاب می کنند. بنابراین تنها یک مشاور کافی نیست بلکه باید یک مربی حرفه ای و متخصص انتخاب کنید.
این موضوع اهمیت نیاز کارآفرینان به بیزینس کوچ را نشان می دهد. حال اگر حضور فعال و پیشرو در بازار رقابتی برایتان اهمیت دارد با ما همراه باشید.
بیزینس کوچ یا مربی بیزینس چه کسی است؟
بعد از اینکه اهمیت نیاز کارآفرینان به بیزینس کوچ ثابت شد بدون شک این سوال به ذهن کاربران خطور می کند که بیزینس کوچ چه کسی است؟ آیا همان مشاور و منتور است؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر. کوچ coach با منتور و مشاور فرق دارد. چرا که مربی خودش یک کارآفرین موفق است. به همین دلیل تجربه و تخصص کافی در این زمینه را دارد و می داند راهکارهای موفقیت برای کسب و کار مورد نظر چیست.
مربی بر طبق تجربه ای که در این مسیر به دست آورده و بر اساس دانش و تخصص خود به کارآفرینان کمک می کند در مسیر خود پیشرفت کنند و به اهداف مد نظر برسند.
در واقع کوچ خودش سرد و گرم این مسیر را چشیده، فراز و فرودها را دیده و تجربه های تلخ و شیرین زیادی از این شغل به دست آورده است. کاملا مشخص است که کوچ یک مشاور یا منتور نیست. بنابراین هر کارآفرینی که به دنبال موفقیت و رسیدن به اهداف است نیازمند چنین شخصی است.
اهمیت نیاز کارآفرینان به بیزینس کوچ
با توجه به تعریف کوچ بیزینس یا کوچ کارآفرینی می توان گفت که کوچ یا مربی یک راهنما است که در تمام مسیر کارآفرینی همراه شما است. این شخص کمک های زیادی در این مسیر به کارآفرینان ارائه می دهد که نشان دهنده اهمیت نیاز کارآفرینان به بیزینس کوچ است. به عنوان مثال مربی می تواند نقاط ضعف و قوت کارکنان یک مجموعه را شناسایی کند.
همچنین انگیزه کارکنان سازمان را بیشتر کند و حس مسئولیت پذیری را در آن ها افزایش دهد.
Business Coach اهداف کسب و کار را تشخیص می دهد و برنامه ریزی سازمان را بر اساس این اهداف انجام می دهد. در واقع مربی یا کوچ کارآفرینی اجازه نمی دهد امور غیر ضروری در سازمان انجام شود و تمام وقت و هزینه و تلاش خود را برای انجام امور مثبت می گذارد تا اثربخشی سازمان بیشتر شود. کوچ کارآفرینی حتی در زمان شکست شما راه حل منطقی به شما پیشنهاد می کند.
یعنی گام به گام با کارآفرین است تا او به اهداف خود برسد. بنابراین در این مسیر کمک های زیادی به کارآفرین می کند.
این کمک ها شامل موارد زیر هستند:
- شناسایی مهمترین موارد و تمرکز بر روی آن ها
- دیدن نقاط کور کسب و کار
- کسب کردن برتری رقابتی برای کارآفرینان
- بهبود بخشیدن رشد شخصی
- صرفه جویی کردن در وقت و هزینه
- به کارآفرین ثابت می کند خود را مسئول بداند
- تعیین کردن اهداف ارزش محور
- کمک کردن به کارآفرین برای تحت تاثیر قرار دادن افراد بیشتر
- کمک کردن به کارآفرین برای کسب درآمد بیشتر
- تشویق و حمایت کردن کارآفرین
شناسایی مهمترین موارد و تمرکز بر روی آن ها
بدون شک یکی از مهمترین دلایلی که سبب می شود یک فرد وارد حوزه کارآفرینی شود داشتن ایده های خلاقانه متنوع است. اما باید این نکته را یادآوری کنیم یکی از مهمترین دلایلی که سبب می شود کارآفرین در شغل خود درجا بزند و رشد کمی داشته باشد همین ایده های خلاقانه زیاد است.
چرا که این ایده های متنوع به کارآفرین اجازه نمی دهد تمرکز کافی بر روی شغل داشته باشد. در اینجا است که نقش Business Coach اهمیت پیدا می کند. مربی به کارآفرین کمک می کند موارد مهم را شناسایی و بر روی آن ها تمرکز کند.
دیدن نقاط کور کسب و کار
بدون شک در هر کسب و کاری نقاط کور وجود دارد. اهمیت نیاز کارآفرینان به بیزینس کوچ در این است که با کمک این افراد می توانند نقاط کور کسب و کار خود را ببینند. Business Coach می تواند نمای بزرگ کسب و کار را ببیند و تشخیص دهد کارآفرین چه مراحلی را از دست داده است.
کسب کردن برتری رقابتی برای کارآفرینان
یک بیزینس کوچ می تواند به کارآفرین کمک کند برتری رقابتی کسب کند. این شخص به کارآفرین کمک می کند در میان رقبا متمایز شود و سریع تر کسب و کار خود را ارتقا دهد.
مربی قابلیت تشخیص نقاط قوت و ضعف کسب و کار شما را دارد و می تواند مزایای کسب و کار شما را ببیند. به همین دلیل به کارآفرینان کمک می کند به گونه ای بازاریابی کنند که از سایر رقبای بازار بیشتر دیده شوند.
صرفه جویی کردن در وقت و هزینه
یکی دیگر از دلایلی که نشان می دهد استفاده از بیزینس کوچ در کارآفرینی اهمیت دارد صرفه جویی در وقت و هزینه کارآفرینان است. یک مربی بیزینس حرفه ای به کارآفرین کمک می کند وقت خود را برای فعالیت های بی ارزش تلف نکند. به جای آن به آن ها کمک می کند تمرکز خود را بر روی فعالیت هایی بگذارند که بازدهی بیشتری دارد. چرا که وقت و زمان مهمترین مولفه کارآفرینی هستند.
این مربی قبلا خودش در این عرصه فعالیت داشته بنابراین نمی گذارد کارآفرین اشتباه کند و یا در صورت بروز چالش می داند چگونه آن را حل کند. از آنجایی که پول ارزشمندترین دارایی کارآفرینان خصوصا کارآفرینان تازه کار است مربی به شما کمک می کند نه تنها درآمد کسب کنید بلکه این پول را پس انداز کنید.
یکی دیگر از کارهایی که مربی انجام می دهد تا در وقت و هزینه شما صرفه جویی شود کوتاه کردن منحنی یادگیری است. طبیعتا کارآفرینانی که شخصا اقدام به یادگیری می کنند هم وقت و هزینه بیشتری صرف می کنند و هم در این مسیر اشتباهات زیادی انجام می دهند. کوچ کارآفرینی از بروز این اشتباهات جلوگیری و یا در صورت بروز آن ها را برطرف می کند.
به کارآفرین ثابت می کند خود را مسئول بداند
مربی به کارآفرین کمک می کند اهداف کسب و کار خود را تعیین کند. سپس برای دستیابی به این اهداف گام هایی بردارد. در واقع مربی با این راهکار به کارآفرین نشان می دهد مسئول اجرای اهداف و رسیدن به اهداف خود اوست.
کمک کردن به کارآفرین برای تحت تاثیر قرار دادن افراد بیشتر
یکی دیگر دلایلی که اهمیت نیاز کارآفرینان به بیزینس کوچ را نشان می دهد کمک کردن به کارآفرین برای جذب و تحت تاثیر قرار دادن افراد بیشتر است. مربی به کارآفرینان می آموزد چگونه با مشتریان ارتباط بهتری برقرار کنند یا با آن ها کنار بیاند. مربی انواع مهارت شنیداری و ارتباطی را بلد است که می تواند به کارآفرین بیاموزد.
مربی یا Business Coach به کارآفرین می آموزد چگونه با مشتریان بالقوه خود ارتباط برقرار کنند. زمانی که کارآفرین موفق شد ارتباط موثرتری با آن ها برقرار کند مشتریان احساس راحتی و نزدیکی بیشتری با کسب و کار می کنند. پس احتمال اینکه از شما خرید کنند بیشتر می شود.
ویژگی های یک بیزینس کوچ Business Coach حرفه ای چیست؟
- اعتماد به نفس بالا و تجربه زیادی در این زمینه دارد. این شخص با تکیه بر دانش تخصصی و مهارت بالای خود می تواند ارتباط قوی تری با افراد برقرار کند. از آنجایی که این فرد خود در کارآفرینی موفق بوده می تواند تجربیات خود را در اختیار شما قرار دهد.
- مثبت نگر است. به همین دلیل می تواند انگیزه و انرژی مثبت کارآفرینان را افزایش دهد.
- کوچ کارآفرین مهارت ارتباطی بالایی دارد. این شخص شنونده خوبی است. به همین دلیل می تواند ارتباطات قوی تری برقرار کند. کوچ با گوش دادن به کارآفرینان و همفکری با آن ها می تواند اغلب مسائل و سوالات را حل کند.
- هدفمند است و اهداف بلندمدت دارد. از این رو می تواند به کارآفرینان برای رسیدن به اهداف کمک کند.
- کوچ علاقه زیادی به یاد دادن و آموزش دارد. به همین دلیل هر آنچه که می داند را در اختیار کارآفرینان می گذارد.
آخرین نظرات