برند بوک چیست؟
افرادی که قصد دارند کسب و کاری را راه اندازی کنند، حتما اسم برند بوک یا کتابچه برند به گوششان خورده است، ولی کاربرد برند بوک برای کسب و کارشان را نمی دانند و نمیدانند برند بوک چیست؟
کتابچه برند ( Brand Book) یک سند چاپی یا الکترونیکی رسمی است، که هویت سازمانی برند را مشخص می کند. همچنین راهبرد برند یا راهنمای سبک نیز خوانده میشود.
راهنمای کلی در ارتباط با یک برند، توصیف معیار های سازمانی و دستورالعمل های مربوط به یک برند، در قالب یک کتابچه طولانی و یا چند صفحه ای تنظیم می شود، که گویای خط مشی کلی برند است.
مجموعه ای به هم پیوسته از اصول و قوانین که نحوه فعالیت برند را مشخص می کند. برند بوک، ترکیب، طراحی و نگاه کلی راهنمای برند است که شرح می دهد که محتوای لوگو، وبلاگ، سایت، پالت رنگ، سبک حروف، فاصله گذاری، تصاویر پس زمینه، تبلیغات و سایر بخش های بازاریابی به چه شکل طراحی شوند، هر برندی فارغ از اندازه و سابقه آن به یک برند بوک احتیاج دارد.
اکثر افراد نمی دانند چرا کسب و کارشان به برند بود نیاز دارد، داشتن کتابچه برند به این سوال ها پاسخ می هد:
- برند شما چگونه نمایش داده شود ؟
- برند شما چه کاری میکند؟
اهمیت برند بوک در موفقیت کسب و کار
تمامی شرکت های بزرگ و استارتاپ ها، برای انتقال پیام برند به کانال های ارتباطی، نیاز به یک راهنمای تصویب شده دارند. با کمک کتابچه برند، میتوان همه فعالیت های بازاریابی را از طریق کانال های ارتباطی در معرض دید مخاطب هدف قرار داد.
برند بوک جهت حفظ یکپارچگی در محتوای بصری و فعالیت های برند، برای مخاطب یک احتیاج است.
برند بوک ها منابع سودمندی در تغییر برندینگ یا تاسیس یک شرکت جدید هستند و به عنوان راهی برای در ارتباط بودن با مشریان فعلی و آینده نگر شناخته می شوند. زمانی که عناصر گوناگون برند شما، مانند رنگ ها، لوگو و نحوه چاپ شما و … در ارتباط با هم قرار می گیرند، به مجموعه ای از قوانین تبدیل می شوند، که هدف شان ساخت هویتی یک پارچه است.
موارد تاثیر گذار در اهمیت برند بوک
-
اهمیت برند بوک در ایجاد ثبات کسب وکار
هر زمان که کسی از سایت شما بازدید می کند، کارت ویزیت شما را مشاهده می کند یا بخشی از ابزارهای بازاریابی شرکت شما را می بیند. با داشتن مجموعه ای از قوانین و محدودیت ها، ارتباط برقرار کردن مخاطب با هویت برند شما ممکن می شود.
از طرف دیگر کسانی که بعد ها در مجموعه ی شما استخدام می شوند، به کمک برند بوک می توانند قوانین ثابت برند شما را در مورد لحن صحبت و برخورد، پوشش، لوگو ها، رنگ ها و… را به طور مشخص بخوانند و آن ها را رعایت کنند.
ثبات، از این نظر اهمیت دارد که برند شما را در نظر مخاطب قابل اطمینان تر نشان می دهد و همین بازگو کننده اهمیت برند بوک در ایجاد پایداری برند شماست.
-
اهمیت برند بوک در شناسایی برند شما
از آن جایی که تمام قوانین برند شما در برند بوک ذکر شده است؛ خواندن آن باعث می شود همه ی اعضا،آن ها را بدانند و اجرا کنند.
اجرای قوانین ثابت برند، باعث می شود برند شما کامل تر عمل کند. یک پارچه نگه داشتن برند این امکان را به شما می دهد، تا بلافاصله در صنعت کسب و کارتان و در میان مخاطبان مورد هدف خود قابل تشخیص باشید.
برای مثال: مخاطبان با مشاهده اِلمان های بصری ، سبک یا رفتار خاص می توانند برند شما را سریعا شناسایی کنند. ساختن یک برند مشخص می تواند مدت زمان زیادی بگیرد، اما هر برند با پایبند بودن به اجرای برند بوک، می تواند به سرعت از دیگران متفاوت شود.
-
اهمیت برند بوک در متمرکز ماندن
با معرفی محصولات یا خدمات جدید، ممکن است برند شما زمان کافی برای ادامه همه ی فعالیت هایش را نداشته باشد. با اجرایی کردن برند بوک، شما ابزار لازم برای اینکه به طور سریع و موثر قابل اعتماد بودن خود را حفظ کنید به دست می آورید.
-
اهمیت برند بوک در استاندارد سازی و قانون گذاری
برند بوک شما ترکیبی از قوانین مختلف، در تمامی زمینه ها از جمله: چگونگی استفاده از اِلمان های بصری برند شما می باشد. این قوانین شامل فواصل موجود درتُنالیته ی رنگ ها، تایپوگرافی، مواقع استفاده از ورد مارک و… می شود.
شما به احتمال زیاد هویت داخلی و خارجی برند خود را می دانید، اما یک کارمند جدید در شرکت تان ممکن است نداند.
برند بوک ابزار ارزشمندی برای کارمندان شما است، تا با خواندن و رعایت قوانین آن، برند شما را ساختار یافته نگه دارند و استاندارد های برند شما را حفظ کنند.
تطابق و یکپارچگی برند بوک
مهمترین مزیت داشتن کتابچه برند، ایجاد سازگاری و تطابق میان بخشهای مختلف آن برند است. تیمی از طراحان را تصور کنید که تازگی به شرکت شما اضافه شدهاند و هریک از آنها قرار است طراحی یکی از محتواهای شبکههای اجتماعی را انجام دهند. بدون وجود برند بوک، هریک از این طراحان، طراحی را به سبک خاص خود پیش میبرد.
در نهایت، شما مجموعهای از طراحیها را خواهید داشت که هر کدام به تنهایی فوقالعاده هستند، اما به عنوان یک مجموعه یکپارچه هیچ تطابقی با هم ندارند.
برند بوک تضمین میکند که این اتفاق نیافتد؛ این کتابچه به طراحان نشان میدهد که برای طراحی هریک از اجزا، از چه فونتها، چه نوع تایپوگرافی، چه مدل آیکونها و چه پالت رنگی استفاده کنند. بدین ترتیب حتی طراحان تازهوارد هم برای هماهنگ شدن با برند به مشکل نخواهند خورد.
شناخت مشتریان از برند
داشتن یک برند بوک، در نهایت باعث میشود مشتری با آن برند، ارتباط برقرار کند. همچنین داشتن کتابچه برند بهترین راه برای این است که پیام برند را از طریق لوگو، بستهبندی محصولات و… به اطلاع مشتری برسانید.
به عنوان مثال: در میان برند های ورزشی، هیچوقت نایک را با سایر برندها اشتباه نمیگیرید و شعار آن just do id را از یاد نمی برید.
اِلمان های مهم برند بوک
اِلمانهای یک کتابچه برند را میتوان به دو دسته «اِلمانهای طراحی» و «اِلمانهای ارتباطی» تقسیم کرد که هر برند بوک باید حتما تمام اِلمانهای هر دو دسته را داشته باشد.
اِلمانهای طراحی برند بوک
-
پالت رنگ
پالت رنگ به معنی مجموعه رنگهایی، است که برند شما در همه جنبههای بصری خود به کار میبرد. این رنگها در لوگو، آیکونها، وبسایت، محتوای شبکههای اجتماعی و به طور کلی تمام جنبههای بصری مربوط به مارکتینگ استفاده میشوند.
برای انتخاب این رنگها نیز میتوانید یکی از ۴ دسته زیر را از چرخه رنگ انتخاب کنید.
مونوکروماتی: شامل یک رنگ اصلی و سایه روشنهای همان رنگ در چرخه رنگ است.
رنگهای مکمل: رنگهایی که در چرخه رنگ، روبهروی هم قرار دارند و در کنار هم بیشترین تضاد را ایجاد میکنند. مانند: زرد و آبی.
رنگهای سهتایی: رنگهایی که در چرخه رنگ یک مثلث میسازند و مانند رنگهای مکمل، تضاد ایجاد میکنند.
رنگهای همخانواده: رنگهایی که نزدیک به هم هستند. مانند: بنفش، آبی و سبز.
برای طراحی برند بوک، لازم است که از روانشناسی رنگ برای انتخاب رنگهای برند استفاده کنید. چرا که هر رنگی، مفهوم خاص خود را به بیننده القا میکند.
-
لوگو
لوگوی برند، یک تصویر مینی مال از آن برند است. مردم شما را با لوگوی برند میشناسند و با دیدن محصولات برند، خودآگاه یا ناخودآگاه به یاد لوگو میافتند. در یک برند بوک، علاوه بر طراحی لوگو، باید ابعاد آن برای استفاده در جاهای مختلف (بستهبندی محصول، پست شبکههای اجتماعی، …) و همینطورکد رنگهای آن ذکر شود.
-
فونت
فونتی که استفاده میکنید، یکی از مهمترین اِلمانها برای انتقال پیام برند شماست. پس آن را با توجه به حال و هوای برندتان انتخاب کنید. در کتابچه برند، باید ذکر کنید که از چه فونتهایی، با چه اندازهای و در چه جایی باید استفاده شود.
به عنوان مثال: اندازه فونت به کار رفته در وبسایت با اندازه فونت پوستر متفاوت است.
به صورت کلی خوب است که دو فونت انتخاب کنید: یک فونت اصلی برای نوشتن متنها و یک فونت دیگر برای نوشتن عنوانها.
-
آیکون ها
آیکونها، اِلمانهای گرافیکی، وِکتوری هستند که با وجود ساده بودن، بسیار در طراحی گرافیکی یک برند تاثیرگذارند. برند بوک شما باید شامل تمام آیکونهایی باشند، که به آنها نیاز دارید. برای این که آیکونی از قلم نیافتد، تمام المانهای مرتبط با برندتان را فهرست کنید، تا بتوانید برای آنها آیکون طراحی کنید.
-
تصویر ها
چند صفحه از کتابچه برند را به روش استفاده از تصاویر، در طراحی اختصاص بدهید. در این قسمت، باید نمونههایی از تصاویری که به آنها نیاز دارید و همچنین نمونههایی که به هیچ وجه نباید از آنها استفاده شود را ذکر کنید.
اِلمان های ارتباطی برند بوک
-
داستان برند
هر برند داستان و تاریخچهای دارد. این داستان را در کتابچه برند ذکر کنید.
با این کار، به مخاطبان نشان میدهید که برند شما مانند یک شخص، زنده است و شخصیت دارد.
در این بخش میتوانید، به مواردی از جمله ایده اولیه شکلگیری برند، مسیری که برند تا اینجا طی کرده و شعار آن بپردازید. انتخاب این که چقدر وارد جزئیات بشوید با خودتان است؛ اما پرداختن به جزئیات برای مخاطبان جذابتر است.
-
ارزش های برند
در این قسمت از برند بوک به ارزشهایی بپردازید که قرار است به مخاطب بدهید. اطلاع داشتن از ارزشها دو فایده دارد: هم به مخاطب حس اطمینان میدهد و هم باعث میشود اعضای تیم شما بدانند در راستای چه هدفی در برند فعالیت میکنند.
-
زبان و لحن برند
لحنی که برای نوشتن متن برند بوک به کار میبرید نشان میدهد که تیم شما در ارتباط با مردم باید چه لحنی داشته باشد. این نکته مهم را در نظر بگیرید و با توجه به برندتان، یک لحن خودمانی یا جدی را انتخاب کنید. همان لحن را باید در قسمتهای مختلف از جمله وبسایت، شبکههای اجتماعی، روابط عمومی و ارتباط با مشتریان هم داشته باشید. اگر برند شما به صنایع غذایی میپردازد، شاید یک لحن خودمانی بهتر باشد، و اگر کسب و کار شما یک کسب و کار B2B است، شاید خوب باشد که لحن رسمیتری داشته باشید.
3 نکته طلایی برای طراحی برند بوک
برای طراحی هر راهنمای برند، لازم است ۳ مولفه اساسی را مشخص کنید. سپس به جا دادن اِلمانهای مختلف در کتابچه برند بپردازید. این ۳ نکته عبارت اند از:
ماموریت
مشخص بودن ماموریت برند، نخستین نکته برای طراحی برند بوک است. چرا که به کارکنان و همکاران شما کمک میکند، تا بفهمند آیا شخصیتشان با کسب وکار شما سازگاری دارد؟ آیا میخواهند در کنار شما کار کنند؟
برای مشخص کردن ماموریت برند، به این سه پرسش پاسخ دهید:
- هدف برند شما چیست؟
- چرا این برند را بهوجود آوردهاید؟
- این برند قرار است چه چیزی را در دنیا عوض کند؟
چشمانداز
داشتن چشمانداز برند، برای تمام تصمیمگیریهای برند شما ضروی است. چشمانداز، مانند قطبنمایی است،که به شما نشان میدهد قرار است به کجا برسید. چشمانداز در کنار ماموریت، کمک میکند تا استراتژیهای مناسبی را برای کسب و کارتان طراحی کنید.
برای مشخص شدن چشمانداز، به این پرسشها پاسخ دهید:
- میخواهید کسب و کارتان چقدر رشد کند و به چه اندازهای برسد؟
- آیا قرار است در آینده خدمات و محصولاتی را ارائه دهید که در حال حاضر تولید نکردهاید؟
- برند شما قرار است چه میراث و نشانهای از خود به جا بگذارد؟ به عبارتی با چه چیزی شناخته شود؟
پرسونای برند
برای این که بدانید با چه لحنی با مخاطبان و مشتریان صحبت کنید، لازم است برای برندتان، پرسونا طراحی کنید. برای این کار، برندتان را در قالب یک شخصیت خیالی تصور کنید. این شخصیت چه ویژگیهایی دارد؟ آیا جدی است یا شوخطبع؟ خودمانی است یا رسمی؟ با توجه به روانشناسی رنگ و شکل، استفاده از چه رنگ و شکلهایی را ترجیح میدهند؟ با استفاده از این پرسشها، میتوانید پرسونای برندتان را به تدریج شکل دهید.
مخاطب هدف (پرسونای مخاطب)
پرسونای مخاطبان، یک شخصیت خیالی است، که قرار است مخاطب و مشتری ایدهآل شما باشد. گاهی لازم است چند دسته پرسونا، برای برندتان طراحی کنید. برای مثال باید ببینید که چه افرادی قرار است مشتری شما باشند؟ چه افرادی به وبسایت شما سر خواهند زد؟ چه افرادی شما را در اینستاگرام دنبال میکنند؟ و…
خلاقیت در برند بوک
برند بوک ها میزان خلاقیت برند شما را نمایش میدهند. برای به وجود آوردن برند بوک، قانون خاصی وجود ندارد. از این مسئله استفاد کنید و خلاقیت به خرج دهید تا در نتیجه آگاهی از برند بیشتری به وجود بیاورید.
مثلا هیچ قانونی وجود ندارد که برند بوک شما، حتما با فرمت پی دی اف باشد، میتوانید همه چیز را در بستر وب و به صورت آنلاین نگه دارید، تا از تمامی اِلمان های خلاقانه مورد نظرتان به راحتی استفاده کنید.
فقط در نظر داشته باشید که برند بوک را پیچیده نکنید و همواره به حفظ سادگی و رسانایی مطلب اهمیت بدهید.
آخرین نظرات