نحوه قرارداد بستن بین مدیر سالن زیبایی و پرسنل را میتوان به دو صورت، عرفی و شخصی در نظر گرفت که در هرکدام باید قوانین مدنی بهطور کامل رعایت شود البته زمانی که نوع قرارداد بهصورت شخصی نوشته شود مطمئناً مواردی از سمت طرفین در آن اضافه خواهد شد که با امضای طرفین بهصورت کاملاً قانونی شناخته میشود و طرفین باید بهطور کامل به تعهدات خود پایبند باشند.
اکثر مشکلات و اختلافات پیش آمده بین مدیران و پرسنل سالن های زیبایی بر سر این موضوع است که پرسنل درصدی به عنوان اصلی ترین نیروی انسانی(Human Resources) این اماکن بدون عقد قرارداد مابین خود و صاحب کار و بیمه تامین اجتماعی مشغول به کار می شوند. متاسفانه عدم آگاهی برخی از مدیران آرایشگاه ها نسبت به عقد قراردادهای سالن زیبایی با پرسنل استخدامی خود باعث می شود تا نگرانی ها و بی اعتمادی های بسیاری در این حوزه به وجود آورده و مدیران این دسته از اماکن را گرفتار مشکلاتی نظیر مجازات و جرایمی مطابق قانون کار و تامین اجتماعی کند.
از این رو نیاز است پیش از راه اندازی این حرفه و شروع به کار در سالن های زیبایی از مسائل حقوقی مرتبط با کار در آن از جمله قراردادهای سالن زیبایی مطلع شد
نکاتی که قبل از مذاکره باید رعایت شود
یکی از مهم ترین در عقد قرارداد سالنهای زیبایی، مذاکره قبل از عقد قرارداد است که هدف آن ارتباط بهتر مدیر سالن زیبایی و پرسنل برای بستن قرارداد است. در این مذاکره که ممکن است چند روزبه طول بیانجامد طرفین به شرح انتظارات خود میپردازند و با توجه به نظر طرفین میزان اشتراک و ارتباط طرفین مشخص میشود.
در این مذاکرات معمولاً مدیر آرایشگاه و فردی که بالاترین سمت اجرایی را خواهد داشت به مذاکره میپردازند و مواردی اعم از دستمزد، نحوه پرداخت دستمزد، ساعت کاری و شرایطی که باید در سالن زیبایی فراهم باشد صحبت میکنند. پس از این توافق اولیه به سراغ عقد قرارداد و بررسی مفاد قرارداد رفته میشود.
دلایل نیاز به قراردادهای سالن زیبایی
چرا تنظیم قراردادهای سالنزیبایی مهم و ضروری است؟ به جرات می توان چنین بیان داشت که قرارداد مربوط به کار برای تمامی اصناف و حوزه های کاری لازم و ضروری بوده و جزء تفکیک ناپذیر ارتباط کاری افراد می باشد. به طبع حوزه مربوط به آرایشگاه و سالن های زیبایی هم از چنین قاعده و قانونی مستثنی نیست. از این رو کارفرمایان و مدیران این گونه اماکن که به دنبال استخدام افراد متخصص و حرفه ای در زمینه های مختلف آرایشگری هستند حتما باید این موضوع مهم را در اولویت کار خود قرار دهند. لازم به ذکر است که عدم وجود قراردادهای سالن زیبایی همچون سایر اصناف خطرات و زیان های احتمالی جبران ناپذیری را برای مدیران آن ها به همراه خواهد داشت.
محتوای قرارداد مدیر سالن زیبایی با پرسنل
بعد از توافق اولیه بین پرسنل و مدیر سالن زیبایی حال طرفین آماده برای بستن قرارداد رسمی هستند که شروع کار آنها، بر اساس این قرارداد خواهد بود و هیچکدام از طرفین نمیتواند دیگری را مجبور به انجام کاری خارج از چارچوب این قرارداد، کند.
به بیانی دیگر زمانی که قرار با توجه به محتوا و مفاد داخل آن بسته شد هیچکدام از طرفین نمیتواند درخواستی خارج از آن را داشته باشند مگر اینکه قراردادی از نو نوشته شود و مفاد لازم را حذف یا اضافه نماید یا حتی بخشی از مفاد قرارداد را تغییر دهد. پس در نوشتن قرارداد باید به موارد زیر اشاره و دقت کرد.
-
حضور هر دو طرفین در زمان عقد قرارداد
اولین موضوعی که باید در مورد عقد قرارداد دانست این است که برای قانونی بودن قرارداد، حضور هر دو طرف شرط است و در صورت نبودن یکی از طرفین این قرارداد بهطور خودکار باطل میشود.
البته در موارد میتوان در صورت حضور نداشتن طرف مقابل قرارداد را امضا نمود و برای طرف مقابل هم ارسال نمود تا در صورت رضایت امضا نماید. البته این کار فقط با رضایت طرف مقابل، قابل استناد است.
-
ذکر شفاف عنوان قرارداد
در قرارداد مدیر سالن زیبایی با پرسنل، باید عنوان بهطور شفاف و درست ذکر شود و طرفین باید بهعنوان قرارداد دقت نمایند. زیرا بعد از امضای قرارداد دیگر برای دقت کردن دیر است و قرارداد هم رسمیت یافته است.
-
مشخص کردن نوع قرارداد
قراردادها به 2 صورت موقت و دائم بسته میشوند و طبق عرف جامعه قراردادهای آرایشگاهها به صورت موقت نوشته میشوند. از آنجاییکه کار سالن دار ها در فصلهایی مانند محرم و صفر تقاضا کمتر میشود پس باید طور قرارداد نوشته شود که باعث ضرر هیچیک از طرفین نشود.
-
ثبت تاریخ شروع قرارداد و مدت زمان قرارداد با پرسنل سالن زیبایی
یکی از موارد مهمی که باید در قراردادها به آن دقت کرد تاریخ شروع قرارداد و میزان اعتبار قرارداد است که در صورت توجه نکردن به آن میتواند طرفین را دچار مشکل کند.
-
ثبت اطلاعات شخصی
موضوع دیگری که باید به آن توجه ذکر مشخصات دقیق هر دو طرف (مدیر آرایشگاه و پرسنل) است. در ورود جزئیات معمولاً از مواردی مانند نام، نام خانوادگی، تحصیلات، آدرس، کد ملی، شماره شناسنامه و مواردی از این قبیل ذکر میشود.
-
ثبت وظایف طرفین قرارداد
در متن قرارداد باید بهطور کامل وظایف هرکدام از پرسنل را بهطور مجزا شرح داد. تعیین وظیفه هرکدام از پرسنل بهطور کامل را جدی بگیرید زیرا ممکن است مشکلی بروز دهد که اگر در قرارداد به وظایف پرسنل اشاره نشده باشد میتواند برای طرفین مشکل ایجاد کند.
-
ثبت شرایط و تعهدات قرارداد
ثبت شرایط و تعهداتی که طرفین به یک دیگر می دهند یکی از مهم ترین چیزهایی هستش که باید رعایت شود. فرض کنید مدیر سالن تعهد کرده است که در تعطیلیهای رسمی به پرسنل خود استراحت دهد و از سمت دیگر پرسنل تعهد کرده باشند که در صورت شلوغ بودن سالن چند ساعت بیشتر بهصورت اضافه کاری بماند و کار کنند. شرایط به توافق رسیده با پرسنل درصدی سالن زیبایی یا زمانی که این تعهدات در قرارداد ذکر شود، جزء قرار رسمی بهحساب میآید و طرفین باید آن را اجرا نمایند.
-
شرایط خروج از قرارداد
به هر دلیلی ممکن است قرارداد مدیر سالن زیبایی و پرسنل، قبل از اتمام، فسخ شود در این صورت در قرارداد برای خروج زودهنگام از قرارداد شرایطی ذکر میشود که باید از سمت طرف تعهد شده انجام شود.
فرض کنید مدیر آرایشگاه قبل از موعد اتمام قرارداد به دلایل نامعلومی قصد اتمام فعالیت خود با پرسنل را دارد در این صورت اگر در قرارداد بند برای این موضوع وجود داشته باشد مدیر باید آن را انجام دهد. مثلاً ممکن است در قرارداد برای فسخ زودتر از موعد تمام حقوق بهعنوان خسارت به پرسنل در نظر گرفتهشده باشد که باید توسط مدیر پرداخت شود.
شرایط فسخ قراردادهای سالن زیبایی به چه صورت است؟
هر نوع از قراردادهای کاری بسته به شرایط و موقعیت خاصی فسخ می گردد. بدیهی است که فسخ قراردادهای سالن زیبایی هم از چنین قاعده و قانونی مستثنی نیست و بایستی ترتیبات مشخص شده ای برای آن لحاظ گردد. به همین خاطر از دیدگاه حقوقی و مطابق قانون کار نمی توان چنین قراردادهایی را یک طرفه و بدون در نظر گرفتن توافق طرفین قرارداد فسخ نمود. علاوه بر تمامی موارد و در نظر گرفتن ترتیبات مختص به فسخ قرارداد، گاهی اوقات و موارد خاصی ممکن است موجبات فسخ این دسته از قراردادهای کاری را فراهم آورد. به عنوان مثال چنانچه قراردادهای سالن زیبایی برای یک مدت زمان مشخص و انجام کاری معین تنظیم شده باشد در این صورت حق فسخ قرارداد از طرفین سلب می گردد. اما چنانچه پرسنل مفاد و آیین نامه های کتبی مندرج در قرارداد را نقض کند و به عبارتی تذکرات کتبی را زیر پا قرار دهد در این شرایط کارفرما یا مدیر آرایشگاه می تواند نسبت به فسخ قراردادهای سالن زیبایی اقدام کند. در ادامه مطلب به معرفی برخی از شرایط و موقعیت هایی که باعث فسخ چنین قرارداد کاری می شوند می پردازیم:
- بازنشستگی پرسنل
- فوت کارگر
- از کار افتادگی بخشی یا کلی کارگر
- استعفای شخصی کارگر
- کوتاهی در انجام تعهدات خود و نقض آیین نامه انضباطی
پایان کار در قراردادهای سالن زیبایی که برای مدتی مشخص شده تنظیم شده باشند،فسخ قرارداد به گونه ای که در متن آن پیش بینی شده باشد.
-
نحوه پرداخت حقوق
برای پرداخت حقوق میتوان به چند روش عمل کرد که معمولترین آنها حقوق ثابت، درصدی و ترکیبی از هر دو اشاره نمود. در پرداخت حقوق ثابت به میزان ثابتی مثلاً ۳ میلیون حقوق به پرسنل داده میشود و این امر در هرماه بهصورت منظم باید انجام شود و شرایط هیچ تأثیر در آن نمیگذارد.
در مورد دوم پرسنل با مدیر آرایشگاه بهصورت درصدی قرارداد میبندند و از میزان سود آرایشگاه میزانی به آنها تعلق میگیرد.
بهعنوانمثال با پرسنل طی میشود که با توجه به میزان درآمد و کسر آن از هزینههای خرج شده توسط مدیر و موارد دیگر هر چیزی که بهعنوان سود خالص مانند به میزان ۶۰ درصد به پرسنل و ۴۰ درصد به مدیر تعلق میگیرد. در این نوع قرارداد حقوق پرسنل بسیار متغیر است.
در روش ترکیب حقوق ثابت و درصدی مدیر آرایشگاه تعهد میکند که به میزان ثابتی مثلاً ۲ میلیون تومان حقوق به پرسنل پرداخت کند و به میزان ۲۵ درصد هم از سود ساختهشده توسط سالن به آنها داده شود. توجه دشته باشید نوع و میزان حقوق توسط طرفین تعیین میشود و باید حتماً در قرارداد ذکر شود.
آخرین نظرات