فروش چیست؟
فروش چیست؟ فروش یا « sales » به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که یک نفر به عنوان فروشنده انجام می دهد تا به خریدار در انتخاب کالای موردنظر خود کمک کند. این کالا؛ می تواند یک محصولی فیزیکی یا نوعی خدمت باشد که خریدار از طریق فروشنده آن را انتخاب کرده و از آن استفاده می کند.
فروش مرحله آخر فعالیت های بازاریابی است. فروش چیست؟ فروش مرحله ای از متقاعد سازی مشتری است؛ از اینکه کالا و یا خدمت ما می تواند نیاز و یا خواسته او را برطرف کند.
برای فروش، مدل یا فریم ورکی وجود دارد به نام AIDAکه مخفف حروف اول کلمات زیر است :
Awareness(آگاهی)
Interest (علاقه)
Desire (تمایل)
Action (اقدام و عمل)
تاریخچه فروش
در اوایل قرن بیستم معنای فروش برای کسب و کار ها فقط کسب درآمد بود و از همین دیدگاه فروشنده ها آموزش می دیدند. اما با تغییر بازارها این روند تغییر کرد و دیدگاه فروش به دیدگاه مشتری بیشتر نزدیک تر شد. علت اصلی این امر هم، موفقیت در فروش بود.
فروشنده های موفق فهمیدند اگر بخواند یک فروش عالی و حرفه ای داشته باشند باید دیدگاه های مشتری خود را درک کنند و در آن مسیر قدم بردارند در غیر این صورت شکست می خورند.
فروش همان Action یا اقدام و عمل است!
بطور خلاصه فروش به معنی نهایی کردن کارها و بستن قرار داد است! چرا که مشتری در طول مسیر متوجه توانایی ها، نقاط قوت و ضعف محصول یا خدمات شما شده است و فقط مانده که تصمیمش را قطعی کند.در هر بیزینس و واحد تجاری، «فروش» مهم ترین مبحث و موضوعی است که باید به آن توجه ویژه ای داشت.
در فعالیت های مربوط به فروش یک محصول می توان از زمینه های مختلفی استفاده کرد تا بتوان بهترین و بالاترین بازدهی را داشت.
از همین رو ، از روش ها و راهکارهای موثر می توان انتخاب درست زمینه های تبلیغاتی و بازاریابی اشاره کرد که این دو عامل می تواند بهترین فرصت را برای معرفی درست محصول و خدمات فراهم آورد.
همچنین شناخت و آشنایی کامل با این عرصه ها و مزیت ها و معایب آن ها می تواند، یکی از بهترین گزینه ها را به شما پیشنهاد کند و در این خصوص می توانید از اطرافیان کمک بگیرید.
تعریف فروش از دیدگاه بزرگان
تام هاکینز: فروشندگی، حرفه ای پیچیده و سخت بوده و موفقیت در گرو برخورداری از مهارت های فنی و تخصصی، ارتباطی و تعاملی با انسان ها است.
بریان تریسی: فروش، انتهای ترین عملیات بازاریابی در یک معامله و شروع یک رابطه بلند مدت با مشتری است.
کاتلر: مصرف کنندگان در صورتی که به حال خود رها شوند به طور معمول محصولات یک مؤسسه را به حد کافی نخواهند خرید. بنابراین، این وظیفه فروشنده است که با استفاده از تکنیک های نوین بازاریابی محصول خود را به بهترین وجه بفروشد.
فروشنده حرفه ایی چه کسی است؟
فروشنده ی حرفه ای( Professional Seller) باید متخصص در طرح سوالات خوب و درست برای درک نیاز مشتری و خلق ارزش ها باشد.فروشنده حرفه ای باید دارای فن بیان،توانایی مذاکره بالا و داشتن اطلاعات وسیعی در زمینه فنی،علمی،روانشناسی، جامعه شناسی، و برنامه ریزی ومدیریت باشد تا بتواند راه حل های مناسبی برای رفع نیاز مشتریان ارائه کند.
به مهارت های فردی و اجتماعی اگاهی داشته باشد،حتی مسائلی که ممکن است مشتری از آن بی اطلاع باشد را شناسایی کند. بتواند تحلیل درستی از بازار و رقبا داشته باشد. بتواند تمامی مراحل کار از مذاکره تا سفارش و پیگیری و حتی بعد از فروش پشتیبانی و گرفتن نظرات مشتریان را به خوبی انجام دهد.
در یک تعریف کامل تر می توان گفت که فروشنده حرفه ای، بازاریاب یا ویزیتوری است که به عنوان سفیر شرکت با مشتری ملاقات می کند و با استفاده از ابزارها و مهارت های ادارکی، انسانی، ارتباطی و به طور تخصصی یک تعامل سازنده بین مشتری و شرکت برقرار می سازد.
- مهارت ادارکی: شامل درک، شناخت، تحلیل، پیش بینی و تصمیم درست در مورد عناصر مختلف بازار و طرفین معامله.
- مهارت انسانی، ارتباطی: شامل تأثیر و نفوذ در دل ها، همراه سازی، ترغیب و تأثیرگزاردن بر فرآیند فروش.
- مهارت فنی و تخصصی: آشنایی با ویژگی های فنی مهندسی محصول، تخصص و مهارت شغل فروشنده.
آخرین نظرات